Over het LinkedIn profiel is al heel veel gezegd en geschreven en dagelijks komen we over dit onderwerp nog heel veel tips, discussies, suggesties en opmerkingen tegen. En gelukkig maar.
Waarom ik zo uitgesproken positief ben over deze herhaaldelijke discussies over het LinkedIn profiel en er nu dus nog eentje aan toevoeg, wil ik je graag even uitleggen;
Toen LinkedIn rond 2005-2006 in Nederland voet aan de grond kreeg, werd het LinkedIn profiel voornamelijk gezien als je digitale visitekaartje waarmee je een ‘online rolodex’ mee kon opbouwen. Het digitale visitekaartje van 2005-2006 veranderde met de jaren in een online CV en het LinkedIn profiel bestond uit krachttermen als ‘self motivated’, ‘result driven’ en ‘target-oriented business professional’. Tot een tijd terug was dat wellicht interessant voor recruiters en in sommige gevallen ook voor je manager, maar inmiddels is de functie van je LinkedIn profiel dermate veranderd, dat deze ‘krachttermen’ wellicht niet vóór maar tégen je kunnen gaan werken.
Want jouw LinkedIn profiel gaat dus dan wel over jou, het is uiteindelijk toch echt bedoeld voor uuhhh… mij!
En met ‘mij’ bedoel ik uiteraard je zakelijke relaties, je (potentiële) klanten en voor iedereen die interesse zou kunnen hebben in jou als business professional en in wat jij zakelijk voor hen te bieden hebt.
En dus zouden we eigenlijk met een hele andere bril moeten gaan kijken naar ons eigen LinkedIn profiel. Dus geen LinkedIn profiel waarin we zo uitgebreid mogelijk omschrijven wat we allemaal hebben gedaan, waar onze capaciteiten liggen en wat we allemaal hebben bereikt. Dat kan wellicht interessant en belangrijk zijn voor sommige opdrachtgevers, de eerste beoordeling van LinkedIn profielen lijkt mij toch echt of iemand überhaupt van toegevoegde waarde kan zijn voor hun organisatie.
En dat betekent eigenlijk dat je profiel heel ‘customer centric’ van opzet zou moeten zijn; jouw LinkedIn profiel zou geschreven moeten zijn vanuit het gezichtspunt van de klant, de interesses van de klant en bovenal de toegevoegde waarde voor de klant.
Met een ‘customer centric’ LinkedIn profiel, zou je aan de volgende punten kunnen denken;
De Header
In heel veel headers kom je nog vaak titels als ‘eigenaar’ en ‘manager’ tegen. En dat zou toch wel eens een gemiste kans kunnen zijn. Want hoe zou het zijn als je met jouw header de lezer dermate zou intrigeren, dat hij/zij direct jouw profiel ook verder zou gaan bekijken. En daar waar sommige lezers in het verleden afhaakten na de header, je nu de kans hebt om ze met jouw profiel verder voor jou te interesseren. En wat dacht je ervan dat je op je header gevonden kan worden, zonder dat men ooit van jou heeft gehoord?! Denk bij het schrijven van jouw header dus dan ook aan de juiste SEO termen voor jouw vakgebied waarop je gevonden zou kunnen en willen worden. Denk bovenal aan een header-omschrijving die de klant zou kunnen intrigeren. Uit ervaring weet ik dat een header als; ‘Ik help mijn klanten om meer…’ zeer effectief kan zijn.
Samenvatting
Bij veel LinkedIn profielen is de ‘samenvatting/summary’ nog steeds niet, nauwelijks of onvolledig ingevuld. (Over gemiste kansen gesproken!) De samenvatting geeft je niet alleen de mogelijkheid om je pitch te doen, het is ook de uitgelezen kans om jezelf via LinkedIn heel persoonlijk te profileren. Voor zowel je pitch als je persoonlijke profilering, zou ik ook hier de ‘customer centric’ aanpak voorstellen;
– De pitch in je samenvatting zou je kunnen gebruiken voor het uitleggen van de voordelen voor de klant, meerwaarden die (alleen?) jij voor hen kan creëren of hoe je hen helpt hun problemen op te lossen etc.
– Je persoonlijke profilering; Wat drijft je en wat houd je bezig? Waar ligt jouw passie en waarom ben jij dus de uitgesproken persoon voor mij om mee samen te werken? ‘Mensen doen het liefst zaken met mensen’, dus geef me alsjeblieft niet het gevoel dat ik een bedrijfspresentatie of een opsomming van je CV aan het lezen ben. Ik raak als potentiële klant pas echt geïnteresseerd, als ik het gevoel krijg dat er een betrokken, passievolle en vakbekwame professional aan het woord is, die ook nog eens de juiste persoon is om mijn bedrijf verder te helpen.
Visuals
LinkedIn geeft je tegenwoordig de mogelijkheid om allerlei visuals toe te voegen aan je persoonlijke profiel (YouTube, SlideShare etc.) waarmee je de lezer ook visuele uitleg kunt geven over jouw activiteiten en/of jouw visie. Het is vrij acceptabel dat deze visuals niet altijd door jou zijn geproduceerd, zolang deze visuals maar ondersteunen waar jij voor staat en waarmee jij je klanten meerwaarde kan brengen. Overbodig om te zeggen dat bezoekers langer op je LinkedIn profiel blijven (en hopelijk meer geïnteresseerd in jou raken) als zij bewegende en interessante visuals kunnen bewonderen i.p.v. dat ze hele stukken tekst moeten doorlezen.
Ik adviseer ook altijd om je LinkedIn profiel eens door een ander (wildvreemde?) te laten beoordelen; is het ook voor hen duidelijk wat je doet en waar je voor staat, wordt diegene geïntrigeerd door wat hij/zij leest en ziet, maar bovenal welke meerwaarden jij creëert voor je klanten en potentiële opdrachtgevers.
In 2015 zal het fenomeen ‘Social Selling’ een nog grotere rol gaan spelen dan nu al het geval is en zullen meer en meer mensen hiermee bekend raken. Ondanks dat Social Selling een proces is dat voortdurend in ontwikkeling en beweging is, is het nu al duidelijk wat één van de belangrijkste bouwstenen en pijlers van Social Selling is én zal blijven; jouw LinkedIn profiel. De markt en jouw (potentiële) klanten zijn constant in beweging, laat jouw LinkedIn profiel daar dus vooral niet bij achterblijven.
Ik wens je alvast heel veel succes!