“LinkedIn is alleen interessant voor de zakelijke professionals die in een B2B omgeving werken en heeft geen toegevoegde waarde voor ons in de particuliere markt”. Het is een mening die ik geregeld hoor van mensen die actief zijn in een consumentenmarkt.

Ben jij ook als makelaar, notaris, jurist of in welke vorm dan ook actief in een consumentenmarkt en je hebt je twijfels over het nut van LinkedIn, sta dan eens een moment stil bij het volgende;

Referentie

Met ruim 5 miljoen leden, is zo’n 60% van de Nederlandse beroepsbevolking inmiddels aanwezig op LinkedIn. LinkedIn leden die werken in een B2B omgeving, gebruiken LinkedIn geregeld als referentie voor hun gesprekspartners. Aan de hand van het LinkedIn profiel van hun toekomstige gesprekspartner, proberen zij te ontdekken of deze persoon de aangewezen persoon is om hun volgende business partner of leverancier te worden.

En als deze B2B professional al vrijwel dagelijks een beroep doet op LinkedIn voor zijn of haar zakelijke beslissingen, welk platform denk je dat hij of zij zal raadplegen bij belangrijke zakelijke beslissingen in de privésfeer? Bijvoorbeeld bij de aankoop van hun nieuwe huis? Op welk platform zullen ze de makelaar checken met wie ze in zee gaan? Of met welke hypotheekadviseur ze straks een afspraak hebben of voor welke notaris ze moeten kiezen? Juist ja…

LinkedIn en Google

Uiteraard is het voor bedrijven en professionals in de consumentenmarkt uitermate belangrijk om uitstekend vindbaar te zijn via Google. Er is de afgelopen jaren een hele industrie ontstaan die ervoor kan zorgen dat jullie bedrijf op de eerste pagina van Google terechtkomt. Ik zal dan ook maar niet vragen wat jullie bedrijf hier inmiddels aan gespendeerd heeft.

Maar wist je trouwens dat ook Social Media meewerkt aan jullie positie op Google? Dat jullie Facebook updates, jullie tweets en jullie LinkedIn activiteiten een verbeterde positie op Google kan opleveren? En dat met Social Media activiteiten die ook nog eens vaak gratis zijn! Zoek je zelf of je collega’s maar eens op bij Google, drie maal raden naar welke website je dan wordt verwezen? Juist ja…

LinkedIn & de toekomst

“Het is onze missie om wereldwijde professionals met elkaar te verbinden om hen productiever en succesvoller te maken”. Deze missie heeft LinkedIn zichzelf al jaren geleden gegeven.

Volgens mij wordt er in deze missie nergens vermeld dat er een onderscheid is tussen professionals in de zakelijke- of de consumentenmarkt. Bedenk daarbij eens dat het ledenaantal van LinkedIn blijft groeien en het platform continue allerlei technische ontwikkelingen ondergaat. Naar mijn idee heeft ook de resterende 40% van de Nederlandse beroepsbevolking alle reden om binnenkort lid van LinkedIn te worden. Want als het LinkedIn’s doel is om professionals met elkaar te verbinden om hen productiever en succesvoller te maken, waarom zou dat in de toekomst dan niet gelden voor de timmerman, schoonheidsspecialiste of taxichauffeur? Juist ja…

Recente berichten