Op een netwerkborrel had ik laatst een memorabel gesprek met een directeur in de projectontwikkeling, laat ik hem voor het gemak maar even ‘Henk’ noemen. Henk heeft een sterke voorkeur voor het houden van monologen over successen (bij voorkeur over hemzelf) en Henk wist mij hiermee zeker een half uur te vervelen, voordat hij mij alsnog die ene vraag stelde: “Zeg… wat doe jij eigenlijk?”.
Inmiddels heb ik mijn instinctieve reactie van “Nou… ik sta heel verveeld jouw verhaal aan te horen” onder controle en ben ik in staat om een meer professioneel antwoord te geven: “Nou Henk… ik zorg ervoor dat bedrijven gebruik maken van Social Media”.
Henk was van het type ‘ik heb al een mening en die ga jij nu horen’ en dus heb ik ook uitgebreid naar Henk’s negatieve interpretatie en eenzijdige beeldvorming van social media mogen luisteren.
Het was iets in de trant van ‘hippe marketing-vogels die met Facebook-geleuter en Twitter-tweets’ hun eigen wereld en industrie creëren. Of zoiets, geloof ik…
Maar zelfs Henk moest even adem halen tijdens zijn ratelende monoloog en dat was voor mij het uitgelezen moment om het gesprek over te nemen.
“Nou Henk… waar jij spreekt over hippe vogels met Facebook-geleuter en Twitter-tweets die hun eigen wereld creëren, spreek ik toch liever over marketing professionals die van essentieel belang zijn voor de toekomst van elk bedrijf…
Wist je namelijk dat 75% van jullie relaties gebruik maakt van Social Media om een betere indruk van jou en jullie bedrijf te krijgen? En wist je ook dat meer dan de helft(!) van deze mensen ook al besloten heeft of ze wel of niet met jullie in zee gaan, n.a.v. van wat ze van jullie zien op het internet en op social media? Dus als jij je social media niet op orde hebt Henk… dan begin je feitelijk met een halfvolle zaal voordat jij überhaupt de bühne opgaat om je one-man-show op te voeren…
Weet je wat het is Henk… ik denk dat de wereld veranderd is en die one-man-show van jou hè… daar zitten mensen toch eigenlijk niet meer zo op te wachten naar mijn idee. Ik denk dat mensen toch heel graag een dialoog willen, ze willen gehoord worden en ze willen dat hun problemen opgelost worden. Ze willen‘een goed gevoel’ krijgen bij een merk, bij een bedrijf en bovenal bij de personen die bij dat bedrijf horen. En die mensen willen met jullie in gesprek gaan op een manier en een tijdstip, zoals hen dat het beste uitkomt. En neem maar van mij aan dat ze geen brieven of mailtjes schrijven, ze niet wachten op jullie openingstijden om jullie te bellen en al helemaal niet op de fiets stappen om even langs te gaan. Nee Henk… ze doen dat tegenwoordig ook via social media en je moet mij toch eens vertellen wie de ‘online oren en ogen’ van jouw bedrijf zijn om dat op te vangen.
En sorry hoor Henk… maar ik hoop toch wel dat je begrijpt dat niet iedereen even enthousiast is over jou en je verhaal, zoals je dat zelf wel bent. En hoe goed jij ook je best doet om mij in een monoloog te imponeren, het gaat je op deze manier zeker niet lukken. Daarnaast en nog veel belangrijker, dit 1-op-1 gesprek is maar een heel klein druppeltje op de gloeiende plaat van de miljoenen Facebook-, LinkedIn en Twitter-gebruikers die dagelijks te bereiken zijn.
En Henk… die hippe vogels met hun Facebook-geleuter en Twitter-tweets hè… wist je trouwens dat zij geweldige verhalen kunnen vertellen? En deze ‘storytellers’ Henk… die zijn in staat om jouw verhaal op zo’n manier te vertellen, dat jouw verhaal toch echt een heel stuk interessanter wordt dan dat het nu het geval is. En weet je wat het leuke aan deze storytellers is Henk… zij kunnen via social media meer mensen bereiken dan dat jij ooit in je eentje zal lukken, zelfs al zou je fulltime op alle netwerkborrels, business clubs en golfbanen te vinden zijn.
Zeg Henk… had ik je trouwens al verteld over mijn zoon Bobby? Bobby is 5 jaar en ookhij vindt het geweldig om naar bijzondere verhalen te luisteren. Daarbij gaat hij met heel veel plezier naar school en daar, net zoals thuis, bereiden wij hem zo goed mogelijk voor op een wereld die hij straks zelf mag gaan creëren. En dat van die eigen wereld creëren hè Henk… dat noemen wij evolutie.”
Henk moest dit allemaal even stilletjes verwerken en voordat ik mijn weg vervolgde, schudde ik hem nog even de hand en zei; “Leuk even kennis gemaakt te hebben Henk, goed je even gesproken te hebben en voor straks… alvast welterusten!”