Als (kleine) ondernemer is het heel verleidelijk om je voornamelijk bezig te houden met produceren. Al je tijd besteden aan een hogere productie (lees: hogere omzet) is natuurlijk belangrijk en erg interessant, maar creëert tegelijkertijd ook één van je grootste valkuilen; gebrek aan innovatie.
Want terwijl jij heel druk bent met die ene klant of dat ene project, gaan de ontwikkelingen binnen jouw vakgebied en industrie onverstoord door. En als jouw werkzaamheden voor die ene klant of dat ene project uiteindelijk zijn voltooid, is de kans groot dat je een aantal van die ontwikkelingen simpelweg hebt gemist. En dus kan het ook zo maar zijn dat in de tussentijd jouw bedrijf niet veel verder is doorontwikkeld, ook al had je dat vooraf toch wel gepland.
“Ach… na het project heb ik alle tijd om dat op te pakken” zal je wellicht denken. Dat zou in theorie kunnen kloppen, maar ik denk dat je dan een aantal belangrijke punten over het hoofd ziet; er zijn namelijk niet alleen meer ontwikkelingen dan ooit tevoren, ze volgen elkaar ook steeds sneller op. Als je daarbij ook nog eens het groeiend aantal andere kleine ondernemingen optelt en het feit dat klanten de lat steeds hoger leggen, zou je op termijn toch echt eenprobleem kunnen krijgen met jouw marktpositie.
Ondernemen & de Catch-22
Maar hoe kun je nou de laatste ontwikkelingen bijhouden, nieuwe technieken leren, originele concepten bedenken en andere markten ontwikkelen, als al jouw tijd en energie gaat naar je huidige klanten of projecten? Zo’n tegenstrijdige situatie waarbij de ene uitkomst afhankelijk is van de andere, noemen we ook wel eens een ‘Catch-22’.
Vanaf het prille begin van mijn ondernemerschap, heb ik collega-ondernemers terecht zien komen in zo’n Catch-22 situatie. Temeer ook omdat zij ‘meer produceren’ als een oplossing zagen, voor de crisis waar zij op dat moment mee werden geconfronteerd. Nu ben ik zeker geen econoom, maar volgens mij betekent ‘meer produceren’ ook vaak een lagere verkoopprijs en daarmee kan een ‘Catch-22-cirkel’ wel eens eerder rond kunnen zijn.
Hoe ontloopt een ondernemer een Catch-22?
Mocht je op deze vraag nu een passend antwoord van mij verwachten, dan ga ik je teleurstellen. Ik denk namelijk niet dat er een uniform en sluitend antwoordis dat voor iedereen werkt. Het enige wat ik met je kan delen, is hoe ik deze Catch-22 probeer voor te blijven;
Toen ik met Blue Fish begon kwam ik niet alleen in een nieuw vakgebied terecht, maar betrad ik tegelijkertijd ook een nieuwe markt waar niemand mij kende. Die situatie dwong mij om marktconcepten en -oplossingen te bedenken, dieonderscheidend en van toegevoegde waarde zijn. Makkelijke theorie op papier, maar neem maar van mij aan dat de praktijk in het begin totaal anders was.
Tótdat het je wel lukt om dat ene nieuwe concept succesvol in de markt te zetten. En daarna nog eentje. En nog eentje… En zo heb ik de afgelopen jarenmet veel plezier ‘Twitter in Bedrijf’, ‘Linked into Business’, de ‘Social Selling Roadmap’ en heel veel meer ontwikkeld. En met deze ervaring als bagage, creëerde ik (onbewust) mijn eigen doelstelling die ik tot op de dag van vandaag aanhoud;
‘Elk jaar 2 nieuwe ontwikkelingen’
Met zo’n doelstelling, dwing je jezelf om continue met nieuwe concepten en ideeën bezig te zijn. En dus zal je wel constant op de hoogte móeten blijven van de laatste marktbehoeftes en -ontwikkelingen. Als je nieuwe concepten hebt ontwikkeld die van extra toegevoegde waarde zijn voor je klanten, is de kans ook vrij groot dat je de rest van de markt elke keer een stap voorblijft. En met jouwreputatie van verrassende en interessante concepten, maken jouw klanten graag tijd om een volgende afspraak te maken. Wie wil er tenslotte nou niet verrast worden?
Daarnaast is het bovenal erg leuk om te zien hoe een aantal nieuwe concepten per jaar, kunnen bijdragen aan de constante ontwikkeling van je eigen bedrijf.
Blijft natuurlijk het argument ‘ik heb het druk met die klant of dat project’. Mijn ervaring is dat als je deze ‘doelstelling-bagage’ vanaf het begin van het jaar met je meedraagt, je ergens gedurende het jaar absoluut de tijd zal vinden (of maken!) om hier invulling aan te geven. Als zelfstandig ondernemer ben jij nou eenmaal zelf verantwoordelijk voor de daadwerkelijke uitvoering. Deze tijd gaat dan wellicht ten koste van je productie (lees: omzet), het geeft je voor de toekomst wel een stuk meer mogelijkheden en perspectief. En ‘investeren’ was toch ook een onderdeel van ons mooie ondernemers-vak?
2016; one down… one to go!
Zo net aan het begin van 2016, kan ik je mijn eerste nieuwe ontwikkeling delen: een vernieuwde Blue Fish website die nu ook te vinden is via DeLinkedInExpert.nl. Met uiteraard meer over Social Media Marketing en Social Selling. Maar ook met een Social Wall, oude en nieuwe blogs zoals deze en heel veel meer. En voor 2016 is dat voor mij dus ‘one down… one to go!’ Of ‘two to go’ of misschien zelfs wel ‘three to go’…
Ik ben benieuwd wat je van de nieuwe Blue Fish website vindt, maar ben eigenlijk nog veel nieuwsgieriger naar jouw 2016 ontwikkelingen om de Catch-22 voor te blijven!