Precies vijf jaar geleden stapte ik over de drempel van de Kamer van Koophandel Amsterdam. Toen ik een uur later weer buiten stond, was mijn eigen bedrijf Blue Fish een feit. Het was niet alleen een letterlijke drempel waar ik overheen stapte, maar ook een figuurlijke drempel. Een hele hoge zelfs. Het idee om voor mezelf te beginnen, had ik heel lang en heel ver weggestopt. Maar na ruim een jaar van valse hoop en bittere teleurstellingen bij het zoeken naar een nieuwe baan, had ik simpelweg geen andere keuze; ik ga (moet) voor mezelf beginnen.
Wat ik mij op dat moment amper realiseerde, was dat ik aan het begin stond van een heel bijzonder avontuur. Een uniek avontuur waar ik tot op de dag van vandaag volop van geniet. Een avontuur wat uiteindelijk werd wat ik ervan hoopte, mij meer bracht dan dat ik mij wenste en wat mij steeds blijft verrassen. Elke dag weer. Maar bovenal een avontuur dat overladen is met leermomenten over mijzelf en over dat geweldig mooie vak van ondernemer. Omdat ik iedereen zo’n mooi avontuur wens én omdat het na vijf jaar een mooi moment is om even terug te kijken, wil ik graag mijn leermomenten met je delen.
In dit blog neem ik je mee naar de factoren die van belang zijn (geweest) om Blue Fish tot een succes te maken. Ik vertel je er wel bij dat deze weliswaar voor mij hebben gewerkt, maar dat dat niet wil zeggen dat ze dat ook voor jou gaan doen. Dus lees, ontdek, geniet, leer, ervaar en deel de leermomenten van mijn avontuur. Maar bovenal en daar waar mogelijk; doe er je voordeel mee!
Droom!
Omringd door mijn vrouw en vrienden, zat ik op een Maastrichts terras en was ik onderwerp van hun gesprek; net vader geworden, net werkeloos na het faillissement van mijn werkgever en weinig hoop en vooruitzichten in een economische crisis. In de war als ik was, ging het gesprek grotendeels langs mij heen. Maar op dat terras ging bij mij plotseling een lichtje branden. Want toen het gesprek stilviel en iedereen mij aankeek, nam ik het woord; ‘Natuurlijk is het allemaal zwaar k-u-t en ook ik heb geen flauw idee waar te beginnen of wat de toekomst zal brengen. Waar ik mij nu wél heel bewust van ben, is dat ik hiermee een unieke kans heb om mijn leven opnieuw invulling te geven. Een kans om vooral dat te gaan doen, wat ik echt wil doen en ook volledig past bij mij en mijn situatie.’
Ik sprak het uit alsof ik er lang en grondig over had nagedacht, maar feit was dat ik deze conclusie zojuist had getrokken. Later bleek deze uitspraak de allereerste stap te zijn op weg naar waar ik vandaag sta.
Om te beginnen, en dat was het makkelijke gedeelte, zette ik op een rijtje wat ik vooral niét meer wilde: niet meer naar het buitenland voor mijn werk, geen teamverantwoordelijkheden en geen intern politiek geneuzel meer. Ook geen file’s of vaste kantoortijden en zeker geen uitgemolken of achterhaalde industrieën meer voor mij. In mijn ogen was de wereld veranderd door de crisis. En dit was voor mij dan ook het ideale moment, om zelf ook te veranderen.
Toen ik enigszins duidelijk had wat ik niet meer wilde, begon voor mij het dromen. Dromen van hoe mijn leven er dan wél uit zou moeten zien. Het duurde enige tijd, maar uiteindelijk dacht ik te weten wat er voor nodig was; een gezonde werk-privé balans met alle ruimte voor mijn jonge gezin, volledige onafhankelijkheid en nooit meer zakelijke verantwoording dragen voor anderen. Ik wilde ook ten allen tijde in controle blijven over mijn eigen toekomst en dus nooit meer afhankelijk zijn van factoren waar ik toch weinig of geen invloed op had. Daarnaast wilde ik vooral heel flexibel zijn; altijd en overal kunnen werken. En als ik morgen totaal iets anders wilde doen, dan moest dat ook kunnen. Daarnaast wilde ik actief zijn in een industrie met toekomst, waar ik mijn passie in kwijt kon, ik volledig in mijn eigen kracht kon komen en voor anderen het verschil kon maken. En als laatste wilde ik een grote diversiteit aan mensen, uitdagingen en activiteiten. Simpelweg omdat dat mij veel energie geeft en mij ook continue zou uitdagen om nieuwe wegen te bewandelen.
Terugkijkend zijn die vele dromen over mijn ideale situatie, stuk voor stuk de bouwstenen geweest om te komen waar ik nu sta. Ik heb aan alle elementen van die droom voldaan, doe daar ook geen enkele concessie in en voel mij een gezegend mens dat ik elke dag volgens die droom mag werken en leven.
Begin dus vooral met heel veel dromen over jouw ideale situatie. En spreek die dromen ook hardop uit naar de mensen om je heen. Want zo krijg je niet alleen voor jezelf duidelijk waar je naartoe wilt, maar gaan anderen ook begrijpen waarmee en waarom je bezig bent.
Creëer!
Dromen zijn een belangrijk begin, maar worden niet vanzelf werkelijkheid. Daar moet je heel veel voor doen en voor laten. Want nadat je je dromen hebt uitgesproken, komt er een moment dat je ook daadwerkelijk aan de slag moet. Het heet tenslotte niet voor niets ‘ondernemen’. En die eerste stappen maken, is misschien wel het allerlastigste in die eerste fase van ondernemen. Voor mij was het dat in ieder geval wel. Zeker omdat ik ook volledig vanaf nul moest beginnen. En ook ik maakte de beginnersfout om heel druk te zijn met allerlei plannen maken, deze plannen eerst te testen, daarna voor te leggen aan de kenners om vervolgens weer druk te zijn met deze plannen aan te passen. En in de tussentijd maar heel veel praten, netwerken, handjes schudden en kopjes koffie drinken. En aan het einde van de week erachter komen, dat je voor de zoveelste keer met lege handen staat.
En achteraf gezien is dat logisch ook. Want niemand gaat met jou in zee vanwege jouw plannen, jouw dromen, je mooie verhaal of je ongezouten mening. Ze gaan met jou in zee, als jij van toegevoegde waarde bent bij het behalen van hun resultaten. Mijn eerste kleine succesjes behaalde ik ook pas, toen ik elke situatie startte met die ene essentiële vraag; welke probleem heeft mijn opdrachtgever? Ik kwam er achter dat als je dat probleem kristalhelder krijgt en het probleem ook wordt erkend door je opdrachtgever, je kunt beginnen met het creëren van een oplossing.
En het zit hem nou net in dat woord ‘creëren’. Want als je zelf iets creëert voor een ander, voeg je niet alleen waarde toe aan het resultaat van die ander, maar kom je ook met een unieke oplossing die alleen jij kunt bieden. En daar kun je het verschil maken, voor die ander én voor jezelf. Mijn ervaring is dat mensen voor mij blijven kiezen, omdat blijkbaar alleen ik iets unieks voor hen kan creëren, wat aansluit bij hun verwachtingen, wensen en doelen. Maar misschien schuilt er in dat creëren nog wel iets veel belangrijkers; het daagt je continue uit om andere oplossingen te bedenken, een andere aanpak of gedachte te hanteren, ander gereedschap te gebruiken of om op zoek te gaan bij jezelf naar tot dusver onbekende talenten.
Want voor ik het wist was ik aan het schrijven, workshops geven, foto’s bewerken, video editen, animaties aan het maken, websites onderhouden en strategieën, content en campagnes aan het opzetten en uitvoeren. En door die persoonlijke uitdagingen aan te gaan om iets nieuws en unieks te creëren, ontdekte ik talenten en vaardigheden waarvan ik nooit had gedacht dat ik ze überhaupt bezat. Denk dus nooit dat jij niet iets uniek kunt creëren, je bent tot veel meer in staat dan dat je zelf denkt! Dus durf, doe, test, probeer, faal, probeer het opnieuw en verras jezelf. Maar bovenal; creëer!
Wees jezelf!
Klinkt logisch hè, dat van jezelf zijn. Toch was het voor mij, zeker in die beginfase, allerminst vanzelfsprekend. Toen ik net voor mezelf begon, liep ook ik over van energie, ambities, meningen en wensen. Daarnaast had ik een serieuze carrière bij grote bedrijven achter de rug en dacht zodoende over voldoende bagage aan kennis, kunde en vaardigheden te beschikken om het wel even te gaan maken. Maar als ik heel eerlijk ben, was het vooral de onzekerheid die overheerste. De onzekerheid over het grote onbekende van zelfstandig ondernemer en of dit überhaupt wel zou slagen. Want wat als het niet zou slagen?
En die onzekerheid werd nog groter, toen in die eerste fase de eerste succesjes uitbleven. Daarnaast stapte ook ik in die andere valkuil van elke startende ondernemer; teruggrijpen op succesfactoren uit het verleden. Want in tijden van onzekerheid, probeer je houvast te vinden in de succesvolle aanpak en methodes uit het verleden. Maar dat is nogal tegenstrijdig, als je net hebt besloten om het allemaal compleet anders te gaan doen.
Ik realiseerde mij dat als ik wilde slagen in een nieuwe en onbekende situatie, ik afscheid moest nemen van mijn oude vertrouwde methodes, denkwijzes en omgevingen. Afscheid nemen van vertrouwde activiteiten, aanpak en mindset. En eigenlijk is dat wel logisch ook; ik droomde tenslotte van een ideale situatie die compleet anders was dan de oude. Hoe kan ik dan vasthouden aan iets uit die oude situatie? Toen ik dat besef beetje bij beetje kreeg, begon eigenlijk mijn echte ontdekkingstocht naar wie ik was als ondernemer en hoe ik vanaf nu in mijn werkzame leven wilde staan.
Die ontdekkingstocht is misschien wel het allermooiste cadeau wat ik tijdens mijn ondernemerschap heb mogen ontvangen. ‘Je komt jezelf tegen’ luidt het cliché. En wellicht is dat wel waar het allemaal om draait bij zo’n avontuur; je verborgen talenten ontdekken, uitvinden waar je energie in zit of uithaalt, geconfronteerd worden met zowel je positieve als negatieve karaktertrekken en je achter niets of niemand meer kunnen verschuilen. Het werd een ontdekkingstocht naar mezelf die ik niet verwachtte, maar wel wilde en moest ondergaan. Want ik wilde ten slotte alles weten over die persoon waar ik voor mijn toekomst zo enorm op was aangewezen: mezelf.
Toen die ontdekkingstocht vorderde, kwam ik stapje voor stapje dichter bij mezelf als ondernemer te staan. En op dat moment gebeurde er ook iets bijzonders; ik ging beetje bij beetje niet alleen steeds prettiger in mijn vel zitten, ik kwam ook steeds meer met mensen in contact waar ik een uitstekende klik mee had. Mensen die niet alleen voor mijn creatie en productie kozen, maar bovenal voor mij als persoon. En omdat ik ook steeds beter wist wat ik wel en niet wilde, werd het ook makkelijker om de juiste keuzes te maken. Keuzes tussen al die verschillende mogelijkheden die op mijn pad kwamen. Die nieuwe contacten en mogelijkheden, hebben mijn bedrijf met de tijd naar een hoger niveau getild. En in mijn geval kon dat alleen, nadat ik op ontdekkingstocht was gegaan naar de ondernemer in mij.
Droom, Creëer en Wees jezelf! Deze factoren zijn het fundament waarop ik Blue Fish heb kunnen bouwen tot wat het nu is. Natuurlijk komt er veel meer bij kijken om te slagen als zelfstandig ondernemer dan alleen deze drie. Maar mocht jij ook ooit zo’n avontuur aan willen gaan, dan hoop ik dat ik je met dit blog alvast een beetje op weg heb geholpen.
Blue Fish – live the dream, share the journey