Corona-crisis: 9 digitale tips voor ondernemers
De Corona-crisis zal ons allemaal in meer of mindere mate treffen. Ook wij ondernemers. Hier vind je alvast 9 digitale tips die je als ondernemer kunnen helpen om de Corona-crisis het hoofd te bieden.
1.- Website update
Informatie voorziening is van groot belang. Zorg dus voor direct zichtbare informatievoorziening op je website met een helder, duidelijk en concreet verhaal hoe jullie omgaan met deze situatie. Krijg je hier vragen over? Onthoud dan dat reageren in eerste instantie belangrijker is dan antwoorden. Je kan ook laten weten dat je later terugkomt op een vraag. Pas ook je tone of voice aan; heb empathie voor de situatie en de mensen en maak het persoonlijk.
2.- Social Media updates
Met in het vooruitzicht dat we minder persoonlijke meetings zullen hebben en we meer thuis zullen gaan werken, zal internet een nog grotere rol gaan spelen dan normaal. En dus ook social media. Zorg er dus voor dat je ook via social media goed bereikbaar bent. Zijn er belangrijke bedrijfs- en marktontwikkelingen die je normaal niet op social media zou plaatsen? Nu is een mooi moment om dit te heroverwegen en je relaties via deze weg te informeren en te betrekken.
3.- Online Chat functies
De kans is groot dat je klanten nu eerder gebruik gaan maken van chat-functies via je website, Instagram, Direct Messenger of WhatsApp. Zorg dat jouw bedrijf ook bereikbaar is via deze functies en houd de regie in eigen hand. Maak intern dus helder wie het aanspreekpunt is binnen de organisatie die eventuele vragen kan beantwoorden. Schrijf ook alvast een FAQ met alle mogelijke vragen die gesteld kunnen worden en formuleer de antwoorden die je hierop kan en wil geven.
4.- Video/vlog
Video en vloggen is dan wel digitaal, het is wel een manier waarbij mensen het gevoel krijgen dat ze toch persoonlijk contact met je hebben. Ben je dus makelaar en worden bezichtigingsafspraken geannuleerd? Maak een vlog van de woning, stuur deze op naar je klanten en plaats ze op je website en social media. Heb je een modezaak en wil je trots je nieuwe collectie laten zien? Maak hier dan een video van, stuur deze naar geïnteresseerden en plaats de video op je website en social media.
5.- Evenement geschrapt? Stuur een bericht!
Nu er veel grote evenementen geschrapt zijn, zul je niet de mensen spreken die je verwacht had te zullen spreken op die evenementen. Maak van de nood een deugd en neem zelf het initiatief. Maak voor jezelf een lijst met contactpersonen die je verwacht had te ontmoeten en stuur ze een bericht. Een mailtje met ‘Ik had je daar graag ontmoet, maar nu maar even via deze weg …’ is zo gestuurd.
6.- Go Live!
Als je geplande evenementen moet uitstellen of annuleren, bied je klanten dan direct een online oplossing aan. Denk hierbij aan een webinar of organiseer live-sessies via bijvoorbeeld Facebook, Instagram of Skype. Kun je die ene belangrijke presentatie niet geven? Google dan eens naar digitale oplossingen waarmee jouw Powerpoint of Prezi ook online bij je doelgroep terecht komt.
7.- Alternatieven?
Als je gewend bent om direct en persoonlijk contact te hebben met je relaties, zul je waarschijnlijk niet snel nagedacht hebben over alternatieven. Een email sturen kun je zelf nog wel bedenken, maar had je ook al gedacht aan face-timen via Whatsapp als alternatief? Een groter publiek bereiken en het toch enigszins persoonlijk maken? Plaats dan je persoonlijke bericht in Stories op Facebook en Instagram. Je bericht komt bovenaan te staan en mensen zijn geneigd om persoonlijke berichten in Stories eerder te openen.
8.- Inhakers
“Is de koffie in de supermarkt op? Wij zetten graag een vers kopje koffie voor je!” Met het hamsteren als inhaker, las ik op social media deze ludieke post van een horeca-ondernemer. Als ondernemer probeer je van elke situatie het beste te maken, dus ook van deze corona-crisis. En zolang je positief blijft en anderen of de crisis niet belachelijk maakt, kun je zeker inhaken op de corona-situatie.
9.- Het wiel uitvinden
Het zijn bijzondere tijden en niemand verwacht dat jij direct een passende oplossing hebt. Vraag dan ook je klanten naar hun verwachtingen en hun tips, hoe je hun beter kunt bedienen in deze situatie. Kijk ook online eens hoe andere bedrijven dit doen en experimenteer met oplossingen. Wees niet bang voor onorthodoxe oplossingen. Iedereen snapt dat het bijzondere tijden zijn.
Ik hoop dat deze 9 tips je kunnen helpen om de Corona-crisis het hoofd te bieden. Heb je nog een 10e tip? Laat het weten in de comments!